12. huhtikuuta 2014

Oppimistehtävä Mutru, Riikonen

Keskeiset tehtävät oppilaan avustajana:

-Avustaja tukee lasta paikalla istumisessa, kertomalla lapselle ohjeita yksi kerrallaan rauhallisesti sekä tauottaa toimintaa, ettei lapsen tarvitse väkisin keskittyä kerralla kaikkiin ohjeisiin samanaikaisesti.Voidaan vaikka tehtävä pilkkoa pieniin osa-alueisiin ja ohjatusti tehdä asiat rauhassa vaihe vaiheelta.

-Lapselle voi apua olla istuin tyynystä joka helpottaa paikallaan istumista.

-Lapselle annetaan palautetta kaikesta toiminnasta heti toiminnan päätyttyä, palaute annetaan hyvästä ja huonosta käytöksestä.(hampurilaispalaute: hyvää, kehitettävää, ja missäkuitenki onnistuttiin)Kehutaan, kannustetaan, innostetaan, rohkaistaan ja kiitetään lasta.

-Toimitaan itse esimerkkinä oikeista tavoista (käyttäytyminen, ruokailu, yms.)

-Annetaan esimerkkejä ja näytetään mallia opittavista asioista, jotta tilanne jäisi paremmin lapsen mieleen ja on helpompi myöhemmin palauttaa muistiin.

-Avustajana pyritään liikkumaan luokassa siten, että on helppo ottaa katsekontakti lapseen tilanteen vaatiessa.

-Ei kiinnitetä huomiota pieniin liikkeisiin, annetaan mahdollisuus tarkoituksen mukaisiin liikkeisiin. 

-Hyvin  sujuneesta päivästä tai askareesta voi lapsella antaa vaikkapa tarran tai leiman siihen tarkoitettuun vihkoon. Kun leimoja on kertynyt vaikkapa 10 saa palkinnoksi tehdä jotain itselleen mieluista joka kuitenkin on sääntöjä noudattavaa.

Keskeiset tehtävät opettajan avustajana:

- ylläpitää työrauhaa tunnin ja opetuksen aikana esim. istumalla adhd lapsen vieressä. Avustajan on oltava johdonmukainen , rauhallinen toiminnoissa eikä hermostu lapsen levottomuudesta.

-Välituntien aikana auttaa valmistelemaan luokkaa seuraavaa tuntia varten, jotta opettajan on helpompi aloittaa opetus.On myös selvilla siitä mitä seuraavalla tunnilla olisi tarkoitus tapahtua jotta voi tukea tunnin aikana adhd-lapsen oppimista.

-Keskustelee opettajien kanssa lapsen tarpeista ja kysyy opettajan toivieta millätaivon kannattaa adhd-sta tukea. Avustaja ja opetta pyrkivät hahmottamaan luokan yleistä ilmapiiriä ja toiminnallaan ehkäisevät ristiriitatilanteiden syntyä, näin voisaan koulukiusaamiseenkin puuttua välittömästi.

-Vältetään turhia ärsykkeitä, jotka voi häiritä lapsen oppimista.Pyritään luomaan luokkahuoneesta järjestelmällinen.

-Siirretään lapsen paikka pois häiritsevien tekiöiden luota, esim. Luokan reunalle jossa vodaan luokkakaverita "piilottaa" vaikkapa sermeillä jotta keskittyminen ei menisi vain heidän kanssa ilmeilyyn, joka siten myös häiritsisi luokan työrauhaa

-Tehdään opettajan ja lasten kanssa yhdessä luokkaan kuvallinen lukujärjestys, jonka voi käydä läpi aamuisin ja tarpeen mukaan useaan kertaan päivän aikana.


Keskeiset tehtävät kasvun tukijana ja hoitajana:

-Avustaja toimii yhteistyössä lapsen vanhempien kanssa, on yhteydessä heihin ja kyselee miten lapsen arki kotona sujuu. 
-Opetetaan lapselle tunteiden tunnistamista ja niiden nimeämistä, jotta lapsen olisi helpompi kerta miltä jokin asia tuntuu ja miten tunteet vaikuttavat käyttäytymiseen sekä miten tunteita voisi hallita.

-Lapsen ehdoilla läheisyyttä ja hellyyttä, huomioiden kuitenkin lapsen tuntoaistin yliherkkyyden. Jos lapsi on  rauhaton tai levoton voidaan käyttöön ottaa joki rauhoittumis paikka, jossa olisi hyvin minimaalisesti ärsykkeitä lapselle.

Keskeiset tehtävät ohjaajana:

-Ohjaajana annetaan lyhyitä, ytimekkäita, selkeitä ja konkreettisia ohjeita, yksi ohje kerrallaan. Ohjeiden on oltava tarkat esim. hae kynä/ ota sakset. Toistetaan ohjeet tarpeen vaatiessa tarpeeksi monta kertaa. 

-Ennen toiminnan alkua pyydetään lasta kertomaan mitä piti tehdä, jotta tarmistutaan siitä että ohjeet on ymmärretty. 

-Merkitään lattiaan  mm. leikkien aloituskohdat, jonotus paikat, istumapaikat.

-Valitaan toimintoja, jotka sopivat lapsen kehitystasoon ja varmistetaan etukäteen että lapsi tietää milloin tehtävä loppuu (sovitaan vaikka yhdessä tyetty äänimerkki joka tarkoittaa toiminnan päättymistä jo sitä että nyt on aika kuunnella ohjaajaa).

-Annetaan lapselle välitönta palautetta työkenetelystä MUISTA MYÖS POSITIIVINEN.

-Annetaan lapselle itsenäisiä tehtäviä ja vähitellen vaaditaan itsenäisempään työskentelyä ennen kuin annetaan apua.( ohjeistetaan ensin lapsi ja sitten ku ohjeet on ymmärrety annetaan lapset yrittää suoriutua tehtävästä itse.

-Avustaja voi laittaa säännöt näkyviin seinälle tms. jotta niihin voi päivittäin palata muistutuksena. Sääntöjen on oltava yksinkertaiset ja sääntöjen noudattamisen odotuksissa sekä seurauksissa sääntöjen rikkomisesta on oltava johdonmukainen. 

-Tarjotaan lapselle lyhyitä toimintoja ja mahdollisuus rauhoittua toimintojen välissä. Toiminnan ohjauksessa käytetään kuvia ja viittomia apuna. 

-Mahdollisuuksien mukaan opetetaan asioita toiminnallisesti, jotta lapsen ei tarvitse istua paikallaan koko aikaa. 

-Siirtymä tilanteissa annetaan lapsen mennä tilanteen mukaan esimerkiksi pukemaan ensimmäisenä tai viimeisenä, jotta tilanne on mahdollisimman rauhallinen.

-Mahdollistetaan tilanteita joissa lapset toimivat yhdessä ja saavat auttaa troinen toisiaan.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti